Martta Kaukosen Terapiassa Suomen Lasiavain-ehdokas

19.2.2024

Pohjoismaista Lasiavain-rikoskirjallisuuspalkintoa tavoittelee Suomen ehdokkaana Martta Kaukosen romaani Terapiassa (WSOY 2021). Se on psykologinen jännäri terapeutista ja hänen potilaastaan. Valinnan teki Suomen dekkariseuran hallitus, koska vuoden 2023 Vuoden johtolanka -voittajateoksesta Virpi Hämeen-Anttilan Vapauden vahdeista ei ole olemassa käännöstä.

Terapiasssa on ilmestynyt tanskaksi nimellä Hvad ser du (Falco 2023). Sen on kääntänyt tanskaksi René Semberlund Jensen.

Kaukosen Terapiassa-romaanin käännösoikeudet on myyty 16 maahan. Se oli Saksassa bestsellerlistalla viime keväänä (yli 23000 myytyä kirjaa). Tänä keväänä romaani ilmestyy englanniksi sekä Britanniassa että Yhdysvalloissa nimellä Follow the butterfly. Romaanin televisio- ja elokuvaoikeudet on myyty Legendary Tobis -yhtiölle.

Muiden pohjoismaiden ehdokkaista ovat toistaiseksi selvillä Islannin ja Ruotsin kirjat.

Islannin ehdokas on Skúli Sigurðssonin romaani Storebror. Se ilmestyy tänä keväänä suomeksi nimellä Isoveli (Minerva). Teos valittiin Islannin parhaaksi dekkariksi 2022.

Ruotsin ehdokas on Christoffer Carlssonin Levande och döda, joka valittiin Ruotsin parhaaksi dekkariksi 2023.

Norjan ja Tanskan viime vuoden parhaita dekkareita, jotka ovat samalla heidän Lasiavain-ehdokkaitaan, ei ole vielä julkistettu.

Lasiavain-voittaja ratkaistaan äänestyksellä, johon osallistuvat kolmijäseniset raadit kaikista Pohjoismaista. Voittaja julkistetaan kesällä.