Ruumiin kulttuurin muhkea juhlanumero ilmestyy kesäkuun puolivälissä

27.5.2024

Ruumiin kulttuuri juhlii poikkeuksellisen pitkää ilmestymistaivaltaan julkaisemalla kesänumerostaan erikoistuhdin version. Kannet kätkevät sisäänsä peräti 128 sivua mielenkiintoista luettavaa. Osaa genren aiheista ei ole aikaisemmin käsitelty missään alan julkaisussa. Ruumiin kulttuurin salareportteri katsoikin aiheelliseksi haastatella lehden päätoimittajaa.

"Lehden sisältö on tarkoin suunniteltu. Kirjoittajina on poikkeuksellisen upea kaarti alan konkareita. Juhlanumeroa on työstetty vuoden verran käymällä läpi arkistoja, tekemällä perinnetietokeruuta ja kontaktoimalla alan asiantuntijoita. Kunnianhimoinen tavoite julkaista uniikki, keräilykappaleeksi nouseva lehti on nyt toteutumassa. Tuntuu todella hyvältä", kertoo lehden päätoimittaja Päivi Remes hetkeä ennen aineiston painoon menoa.

Kahden lehden verran sisältöä
Kesäkuun puolivälissä ilmestyvästä 40 v-juhlanumerosta  voi lukea mm. intohimoisesta dekkarien alkuperäispainosten keräilijästä, seuran ja lehden 40 vuotta kestäneestä taipaleesta, Vuoden johtolanka -palkinnon merkityksestä, dekkaritutkimuksista, urheilumaailman dekkarimurhista, dekkareiden naispoliisien esiinmarssista, Maigretin Pariisista, diktatuuridekkareista, true crime -ilmiöstä, Välimeren noirista sekä Komisario Koskisen naishuolista. Mukana on tuttuun tapaan myös kirjailijahaastatteluja, alan uutisia, kirja vs. leffa -analyysi, 10 minun mieleeni -palstat, Murha ei vanhene -retrodekkari, peräti kaksi dekkariristikkoa sekä tietysti kirjakäräjät. Ja luonnollisesti myös Komisario Palmu -juttu.

"On ollut mahtava vuosi saada tehdä ensin normaalilehtien rinnalla tätä juhlanumeroa. Kun sitten kevättalvesta pääsimme täysillä tämän lehden kimppuun, fiilis vain kasvoi. Suunnittelimme hienon taittajamme Mikael Mannisen kanssa lehden kannen jo hyvissä ajoin valmistaessamme seuralle juhlajulistetta. Myös juttujen taittoilmeeseen haimme erityistä retrotunnelmaa. Ilmoitusmyyjämme Erkki  Hirvonen ahkeroi mainosmyynnin puolella, ja käräjäkoordinaattori Satu Henttonen varmisteli, että arvostelut ehtivät ajoissa lehteen. Anne Virtanen auttoi tapahtumailmoitusten kanssa. Haluankin kiittää erityisesti RK-tiimiäni, on päivänselvää, että näin tuhdin lehden tekeminen vaatii hyvää yhteistyötä", Remes hehkuttaa.

Hän haluaa vielä lausua kiitokset arkistonkaivuuavusta mm. Antti ja Pekka Turuselle, Kyösti Salovaaralle, Risto Raitiolle ja Keijo Kettuselle. "Kiitos myös Dekkariseuran nykyiselle hallitukselle siitä, että pääsimme toteuttamaan näyttävän juhlanumeron", päätoimittaja summaa.

Palkittu Ruumiin kulttuuri kuuluu Kultti-lehtiin. Sitä julkaisee voittoa tavoittelematon yhdistys, Suomen dekkariseura ry. Lehti ilmestyy painettuna neljä kertaa vuodessa ja se postitetaan seuran jäsenille kotiin. Lehteä saa ostaa irtonumerona Helsingin Kaisaniemen Rosebud-kirjakaupasta sekä eri puolilla Suomea tapahtuvista kirjallisuustapahtumista, joihin seura osallistuu.

Nykyinen päätoimittaja on luotsannut lehteä kolme vuotta ollen lehden kolmas päätoimittaja.