Ruumiin kulttuuri 3/2010 sisällysluettelo

Pääkirjoitus

Harjunpään rautainen paluu

Suomalaisen poliisiromaanin mestari Matti Yrjänä Joensuu teki syyskuussa kauan odotetun paluun ja julkaisi yhdennentoista Harjunpää-romaaninsa. ”Minulla pitää olla elämä, mieli ja sielu tasapainossa, jotta pystyn kirjoittamaan”, Joensuu sanoo Heikki Ollikaisen haastattelussa.

Dekkarilauantai 30.10.2010

Lukijoiden rakastama Eeva Tenhunen

palkittiin Hornanlinna-kunniakirjalla uraauurtavasta työstä suomalaisen dekkarin hyväksi. Dekkariseuran edustajat kävivät luovuttamassa palkinnon Tenhuselle heinäkuun helteillä hänen kesäpaikassaan Pielavedellä.

10 minun mieleeni – Outi Karemaa

Dekkariseuran varapuheenjohtaja, historiantutkija ja kustannusalan ammattilainen Outi Karemaa lähti suosikkilistan tekijäksi, vaikka tehtävä tuntui mahdottomalta.

Agatha Christie ja ensimmäisen maailmansodan varjot

Kaikkien aikojen dekkarikuningattaren Agatha Christien syntymästä on kulunut 120 vuotta. Juhlavuoden merkeissä Leena Korsumäki syventyy mestarin varhaistuotantoon, johon ensimmäinen maailmansota jätti jälkensä.

Christie-fanin rankka urakka

John Curran on kahlannut läpi kymmenittäin Agathan muistikirjoja ja löytänyt muun muassa kaksi ennen julkaisematonta Poirot-novellia.

Kuolleita

Rikosrealismia varmoin ottein

Lea Toivola luo katsauksen Timo Sandbergin poliisiromaaneihin, joissa Sandberg kuvaa terävästi 1990-luvun laman vaikutuksia 2000-luvun yhteiskuntaan.

Koskisen kalajuttu

Komisario Koskisen oluthauki levitti koekeittiöön huumaavia tuoksuja.

Henning Mankell – rikoskirjailija ja maailmanparantaja

Kirjastokongressissa Göteborgissa Henning Mankell jätti rikosromaanit sivuun ja keskittyi puhumaan Afrikan lukutaidon puolesta.

Yksityisetsivät elävät yhä

Juri Nummelin esittelee viime vuosien uusia yksityisetsiväkirjoja ja niiden tekijöitä. ”Kuolleeksi luultu lajityyppi on hyvässä vedossa 2000-luvun alussa”, Nummelin muistuttaa.

Loppuvuoden lukemista

Yksityisetsivä natsi-Saksassa

Tapani Bagge paneutuu Philip Kerrin hienoon Bernie Gunther -sarjaan, joka käynnistyi Berlin Noir -trilogialla 1989–91 ja jatkui uusilla romaaneilla 15 vuotta myöhemmin.

Carter Brownia apurahalla

Australialainen tutkija Toni Johnson-Woods kävi tutustumassa suomalaisiin Carter Brown -kokoelmiin.

Saara Kesävuori vei voiton Kouvolassa

jossa dekkaripäivien ja novellikilvan teemana oli Murhattu mieli.

Dekkari ei taivu lipunkantajaksi

Työväenkirjallisuuden päivässä Tampereella dekkareita pohdittiin uudesta näkökulmasta.

Leffa- ja dvd-mania

Katselussa Rodrigo Cortésin kauhutrilleri Haudattu sekä kohuttu brittiläinen elokuvatrilogia, David Peacen romaaneihin pohjautuva Red Riding.

Tukholman musta puoli

Länsinaapurin pääkaupungin postipiiri 145 ajautuu jengisodan kouriin Jens Lapiduksen kirjoittamassa sarjakuvassa.

Rikosfiktiota pitkin ja poikin

Tanskalainen tutkimusprojekti käsittelee dekkarikenttää laajasta perspektiivistä.

Kirjakäräjät

Lahjomattomassa käsittelyssä tasan 50 uutta rikos- ja jännityskirjaa.

Ruumiin kulttuuri 3/2010: English Summary

Master of the Finnish police novel Matti Yrjänä Joensuu came back this autumn after a seven-year hiatus. Harjunpää ja rautahuone (Harjunpaa and the Iron Room) is the eleventh book about the investigations of Detective Sergeant Timo Juhani Harjunpää of the Helsinki CID.

The roots of Joensuu’s works lie in his own long career in the Helsinki police. ”It’s easier to write about what you know. I have investigated traditional homicide, cases which are mostly private. Harjunpää couldn’t be a police anywhere else but in Helsinki,” the author tells his interviewer Heikki Ollikainen.

”The world view of my books has been described as dismal. As a coroner, I once counted that I visited nearly 200 death scenes in a year and was faced with as many families’ grief and pain. When you have to deal with death this way, it doesn’t make you a humorist.”

Joensuu says the mysterious iron room of the new novel is ”the place where one stores all one’s subconscious hates and grudges. Everyone has these feelings, and they must be hidden somewhere; I believe they are conserved in that iron room.”

”Not everyone manages to keep them there. And then we have school shootings or bombs in shopping centres or killings in groups of drinking buddies.” (”Harjunpää’s Iron Hard Comeback”)

The Whodunnit Society has awarded a Hornanlinna diploma to Eeva Tenhunen for her pioneering work in the field of Finnish crime fiction. Tenhunen’s novels, published 1964–1987, are still popular, and her first murder mystery Mustat kalat (The Black Fish), located in Olavinlinna (castle in Savonlinna), is a perennial favourite, topping several reader polls over the years. The Board of the Society sums up its grounds for the award: ”At the time when Tenhunen started writing, Finnish crime fiction was almost completely dominated by male authors. For many female crime writers, she has been a forerunner and an inspiration.” (”Eeva Tenhunen, Beloved by Readers”)

It is now 120 years since the birth of Agatha Christie, the all-time queen of crime. Leena Korsumäki examines how the First World War is reflected in Christie’s early output (”Agatha Christie and the Shadows of WWI”). Korsumäki has also interviewed John Curran, the author of Agatha Christie’s Secret Notebooks. ”The biggest surprise was how disorganised the notebooks were. I assumed the plotting would be very ordered (as her books are) but the notes that go to make up any of her titles can be scattered over half-a-dozen notebooks. And there are very few dates included. The other big surprise was the number of plot ideas that she scribbled down but never used,” Curran tells us (”A Christie Fan’s Tough Job”).

The Private Eye novel is thriving in the early 21st century, argues Juri Nummelin, and to prove his point he has studied the works of current PI authors (Dave Zeltserman, Don Winslow, Ken Bruen, Declan Hughes, Russel D. McLean, Ray Banks et al) plus interviewed two masters of the genre, Dave White and Reed Farrel Coleman. ”As long as there are outcasts and outsiders, the PI genre will always have something to offer. The PI is the one against the many, the private citizen against the machinery of the state. The PI has always ruled the territory between the legal and the illegal and will continue to do so,” Coleman puts it (”The PI Is Alive and Kicking”).

Last year, Philip Kerr won the Spanish RBA Award with his sixth Bernie Gunther novel If the Dead Rise Not. It is the world’s biggest crime writing prize, 125,000 euros. This October sees the publication of the seventh novel featuring this Berlin private detective in 1930s to 1950s Germany. Tapani Bagge, himself a crime writer, presents us Kerr’s magnificent Gunther series which started with the Berlin Noir trilogy (1989–1991) and continued with new volumes fifteen years later (”The Private Eye in the Third Reich”). 

Other items

 At a library congress in Gothenburg, Sweden, Kirsi Luukkanen met with Henning Mankell who, this time, put crime fiction on the side and concentrated on speaking for literacy in Africa (”Henning Mankell – Crime Writer and Ideologist”).

 Lea Toivola examines Timo Sandberg’s police novels in which the author sharply describes the effects of the 1990s recession on the 2000s society. His hero is Inspector Erkki Heittola from Järvenpää, a town in southern Finland (”Realistic Crime in Sure Hands”).

 Outi Karemaa, historian, PhD, Managing Director and Vice-Chair of the Whodunnit Society, tells us about ten of her favourite crime books (”My Top Ten”).

 Pike (Esox lucius) in dark beer is this issue’s dish to die for. The recipe comes from Seppo Jokinen, one of our Clew of the Year winners (”Koskinen’s Fish Tale”).

 This year, the theme of the annual Criminal Event in Kouvola was ”A Murdered Mind”. Saara Kesävuori from Tampere won the short story competition.

 The acclaimed Red Riding film trilogy, based on David Peace’s novels, is now available on DVD also in this country (”Bad, Worse, Yorkshire”).

 Capital Sentences: reviews of 50 new crime books, from Finland and further afield. 

Translated by Liisa Koskinen